Jäähdytysneste: Värit, Vaihto ja Huomioitavat Seikat

Jäähdytysneste on auton moottorin elintärkeä osa, jonka tehtävänä on pitää moottorin lämpötila hallinnassa ja estää sen ylikuumeneminen. Tämä vaatimaton, mutta äärimmäisen tärkeä neste on olennainen osa autosi terveyttä ja suorituskykyä. Tässä oppaassa käsittelemme jäähdytysnesteiden erilaisia värivaihtoehtoja, annamme ohjeita jäähdytysnesteen lisäämiseen ja vaihtoon sekä tarjoamme tietoa erilaisista asioista, jotka sinun on syytä huomioida valitessasi ja käyttäessäsi jäähdytysnestettä. Olipa ajoneuvosi merkki mikä tahansa, tästä oppaasta saat tarvittavat tiedot jäähdytysnesteen hallintaan.

JÄÄHDYTYSNESTEEN TOIMINTAPERIAATE

JÄÄHDYTYSNESTEEN TOIMINTAPERIAATE
JÄÄHDYTYSNESTEEN TOIMINTAPERIAATE

Jäähdytysneste, tunnetaan myös nimellä jäähdytinneste, on glykolin ja veden muodostama seos, jota hyödynnetään ajoneuvon jäähdytysjärjestelmässä. Nesteen tärkeimpiä tehtäviä ovat jäähdytysjärjestelmän kiehumispisteen nostaminen ja jäätymispisteen alentaminen. Näin se suojaa moottoria ja pitää sen toimintakykyisenä sekä korkeissa että alhaisissa lämpötiloissa. Lisäksi jäähdytysnesteen ominaisuuksiin kuuluu korroosion, kalkin, kattilakiven ja ilmakuplien ehkäisy, sekä järjestelmän laakereiden ja muiden osien voitelu.

Jäähdytysnesteen toimintamekanismi perustuu jatkuvaan kiertoonsa moottorissa. Viileä jäähdytysneste pumpataan moottoriin, jossa se ottaa vastaan moottorista irtoavan lämmön ja pitää näin moottorin toimintalämpötilan optimaalisena. Moottorista kuumennettu neste kulkeutuu sen jälkeen jäähdyttimeen, jossa se jäähtyy ulkoilman ja tuulettimen tai vesipumpun avustuksella. Lopulta jäähtynyt neste palaa takaisin moottoriin ja prosessi alkaa uudelleen. Jäähdytysnesteen lämpötilan mittaa erityinen anturi, joka lähettää tiedot moottorinohjausyksikköön, missä jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella säädetään moottorin toimintaa.

Jäähdytysnesteitä on saatavilla useita erilaisia. Ne saattavat perustua etyleeni- tai propyleeniglykoliin, ja niihin sekoitetaan usein lisäaineita. Jäähdytysnesteitä myydään valmiiksi sekoitettuina käyttövalmiina liuoksina tai tiivisteinä, joista kuluttaja sekoittaa tarvittavan jäähdytysnesteen ja veden sekoitussuhteen itse. Sekoitussuhteen vaatimukset riippuvat automallista ja olosuhteista. Kuten monissa autojen komponenteissa, myös jäähdytysnesteen valinta on merkki- ja mallikohtainen. Jäähdytysnesteiden erottaa toisistaan niiden väri sekä vaikuttavat aineet. Siksi on erittäin tärkeää valita autoosi sopiva jäähdytysneste. Lisätietoa eri jäähdytysnestetyypeistä seuraavissa osioissa.

uhteessa. Jäähdytysnesteen sekoitussuhde riippuu auton mallista ja käyttöolosuhteista. Myös se, mikä jäähdytysneste on yhteensopiva tietyn ajoneuvon kanssa, riippuu merkistä. Jäähdytysnesteet eroavat toisistaan sekä väriltään että vaikuttavilta aineiltaan. On ehdottoman tärkeää valita ajoneuvoon sopiva jäähdytysneste. Lisätietoa eri tyypeistä löydät alla.

Pakkasneste (Jäätymisenestoaine) -tuotteet

Pakkasneste (Jäätymisenestoaine) -tuotteet
Pakkasneste (Jäätymisenestoaine) -tuotteet

Tässä taulukossa on lueteltu kaikki pakkasneste (jäätymisenestoaine) -tuotteet niiden hintojen, tilavuuksien, värien ja kuvausten kanssa. Taulukko on jaettu kolmeen osaan, jotka vastaavat kolmea annettua linkkiä.

Tuotteen nimi Hinta (€) Tilavuus Väri
Motox Long life G12+ pakkasneste punainen 100% 3L 12.9 3 L Punainen
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen 5L 11.9 5 L Punainen
Motox Standard pakkasneste vihreä 100% 3L 11.9 3 L Vihreä
Motox Classic G11 pakkasneste sininen 100% 5L 19.9 5 L Sininen
Motox -36°C Standard pakkasneste vihreä 1L 3.49 1 L Vihreä
Motox -36°C Standard pakkasneste vihreä 5L 10.9 5 L Vihreä
Motox Long life G12+ pakkasneste punainen 100% 1L 5.99 1 L Punainen
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen 1L 4.49 1 L Punainen
Motox Long life VCS pakkasneste keltainen 100% 3L 15.9 3 L Keltainen
Motox Long life VCS pakkasneste keltainen 100% 1L 6.99 1 L Keltainen
Glysantin BASF G30 Pakkasneste 2,0l punavioletti 15.9 2 L Punainen
Glysantin BASF G48 Pakkasneste sinivihreä 2,0l 14.9 2 L Vihreä
Motox Bio-pakkasneste 100% propyleeniglygoli 5L 49.9 5 L Vihreä
Motox Long life G33 pakkasneste sinivihreä 100% 1L 6.99 1 L Vihreä
Motox Long life G13 pakkasneste violetti 1L 6.99 1 L Violetti
Motox Long life VCS pakkasneste keltainen 100% 5L 22.9 5 L Keltainen
Motox -36°C Standard pakkasneste vihreä 1L + 5L 14.9 6 L Vihreä
Motox Long life G12+ pakkasneste punainen 10L + 1L 22.9 11 L Punainen
Motox Long life VCS pakkasneste keltainen 100% 10L 39.9 10 L Keltainen
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen + -36°C Standard pakkasneste vihreä 22.9 6 L
Punainen + Vihreä
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen 3L + -36°C Standard pakkasneste vihreä 3L 29.9 6 L
Punainen + Vihreä
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen 5L + -36°C Standard pakkasneste vihreä 5L 34.9 10 L
Punainen + Vihreä
Motox -36°C Long life G12+ pakkasneste punainen 10L + -36°C Standard pakkasneste vihreä 10L 54.9 20 L
Punainen + Vihreä
Motox Pro G12+ pakkasneste punainen 100% 3L 17.9 3 L Punainen
Motox Pro G12+ pakkasneste punainen 100% 5L 29.9 5 L Punainen
Motox Long life G12+ pakkasneste punainen 100% 10L 44.9 10 L Punainen
Motox Pro G12+ pakkasneste punainen 100% 1L 8.99 1 L Punainen
Motox Long life G12+ pakkasneste punainen 5L + 1L 25.9 6 L Punainen
Motox Pro G12+ pakkasneste punainen 5L + 1L 33.9 6 L Punainen
Motox Pro G12+ pakkasneste punainen 10L + 1L 39.9 11 L Punainen
Motox Liqui Moly Korrosionsschutz Konzentrat 1L 9.9 1 L Keltainen
Motox Liqui Moly Kühlflüssigkeit G12 Plus 3L 19.9 3 L Punainen
Motox Liqui Moly Kühlflüssigkeit G12 Plus 5L 25.9 5 L Punainen
Motox Liqui Moly Kühlflüssigkeit G13 1L 7.99 1 L Violetti
Motox Liqui Moly Kühlflüssigkeit G13 5L 15.9 5 L Violetti

JÄÄHDYTYSNESTEEN TYYPPEJÄ JA NIIDEN OMINAISUUKSIA

JÄÄHDYTYSNESTEEN TYYPPEJÄ JA NIIDEN OMINAISUUKSIA
JÄÄHDYTYSNESTEEN TYYPPEJÄ JA NIIDEN OMINAISUUKSIA

Jäähdytysnesteiden kirjo on laaja ja niiden ominaisuudet vaihtelevat suuresti. Tyypit eroavat toisistaan kemialliselta koostumukseltaan, seossuhteiltaan ja käytännön ominaisuuksiltaan. Tässä tarkastelemme yleisimmin käytössä olevia jäähdytysnestetyyppejä niiden värin mukaan.

  • Vihreä jäähdytysneste (G11): Yleisin valinta vanhempien autojen omistajille. Se on yleensä laimentamatonta monoetyleeniglykolia, johon on lisätty aineita kuten korroosion-, ruosteen- ja vaahtoamisenestoaineita. Vihreä jäähdytysneste on epäorgaaniseen happoteknologiaan (IAT) perustuva vaihtoehto, joka ei ole yhtä kestävä kuin uudemmat jäähdytysnesteet, mutta sitä käytetään silti laajasti. Se on ohutta ja sille on tunnusomaista makea tuoksu. Sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
  • Sininen jäähdytysneste (G11): Toinen vaihtoehto vanhemmille autoille, mutta myös eräille hyötyajoneuvoille. Tämä jäähdytysneste täyttää asetetut minimivaatimukset, mutta sen käyttöikä ei ole erityisen pitkä. Erityisesti japanilaiset autot saattavat käyttää sinisiä nesteitä, joiden ominaisuudet saattavat poiketa tästä. Sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
  • Punainen jäähdytysneste (G-12): Punainen jäähdytysneste on yleinen valinta uusien autojen joukossa. Se on pitkäikäisempi, eikä se yleensä sisällä silikaatteja tai fosfaatteja. Punaiset nesteet perustuvat yleensä orgaaniseen happoteknologiaan (OAT) ja ne ovat suositeltavia erityisesti eurooppalaisille ja japanilaisille autoille. Kuten vihreä ja sininen, myös tämä on ohut neste ja sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
  • Keltainen ja oranssi jäähdytysneste: Keltaiset ja oranssit jäähdytysnesteet ovat usein edustavat uusinta teknologiaa. Joissakin tapauksissa oranssi voi viitata IAT- ja OAT-happoteknologioiden yhdistelmään eli hybrideihin. Ne tarjoavat pitkän käyttöiän ja erinomaisen suojan korroosiota vastaan.
  • Vaaleanpunainen ja turkoosi jäähdytysneste: Vaaleanpunaisia jäähdytysnesteitä käytetään yleensä aasialaisissa autoissa kuten Toyota, Hyundai ja Kia, kun taas turkoosi on tavallinen valinta joissakin BMW, Tesla ja Volvo malleissa.
  • Violetti jäähdytysneste (G13): Violetit nesteet ovat sopivia erityisesti tiettyihin Mercedes-Benz, Audi, Porsche ja VW autoihin. Ne edustavat uusinta sukupolvea, jossa glyseriiniä käytetään glykolin sijasta, koska se on ympäristöystävällisempi. Ne voidaan yleensä sekoittaa G11- ja G12-nesteiden kanssa.

Vaikka väri onkin yleensä hyödyllinen tunnistamisessa, ei siihen tulisi sokeasti luottaa. Autovalmistajat saattavat käyttää värejä, jotka eroavat standardista. Lisäksi sekä etyleeniglykoli että propyleeniglykoli ovat värittömiä, joten väri ei välttämättä kerro nesteen todellisesta koostumuksesta. Ennen jäähdytysnesteen ostamista onkin tärkeää tarkistaa myös muut nesteen ominaisuudet.

Jäähdytysnesteiden sekoittaminen veden kanssa voi aiheuttaa sekaannusta, mutta se on yleinen käytäntö. Vettä käytetään erityisesti sen kyvyn sitoa lämpöä vuoksi. Vaikka vesi itsessään voisi toimia jäähdytysnesteenä, sitä ei suositella. Veden käyttö jäähdytysnesteenä voi vaurioittaa auton termostaattia, jäähdytintä ja tiivisteitä. Lisäksi veden kiehuminen voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen.

On tärkeää muistaa, että yleensä eri jäähdytysnesteitä ei tulisi sekoittaa keskenään. Tämä voi johtaa kemiallisiin reaktioihin, jotka voivat heikentää nesteen tehokkuutta ja vahingoittaa moottoria.

ONGELMIA JA NIIDEN MERKKEJÄ

ONGELMIA JA NIIDEN MERKKEJÄ
ONGELMIA JA NIIDEN MERKKEJÄ

Vaikka jäähdytysneste on autojen kestävä ja välttämätön osa, se voi aiheuttaa ongelmia, jos sitä ei käsitellä oikein. Jäähdytysnesteen ongelmien ymmärtäminen auttaa sinua ratkaisemaan ja ehkäisemään niitä.

  • Vuotojen havaitseminen: Vuodot ovat yksi yleisimmistä jäähdytysnesteen ongelmista. Jos jäähdytysnestettä alkaa tihkua autostasi, se on merkki ongelmasta. Vuoto voi syntyä useista kohteista, kuten vesipumpusta, jäähdyttimestä tai erilaisista letkuista ja tiivisteistä. Jos havaitset vuodon, toimi nopeasti sen korjaamiseksi.
  • Häiritsevät hajut: Epätavallinen, makean tai paistetun siirapin kaltainen haju autostasi voi olla merkki jäähdytysnesteen toimintahäiriöstä. Höyryävän moottorin haju voi myös viitata jäähdytysnesteen ongelmiin.
  • Vesipumpun rikkoutuminen: Jos vesipumppusi hajoaa, se saattaa johtua epätasapainoisesta jäähdytysnesteen ja veden sekoitussuhteesta. Tämä voi tapahtua, jos sekoitat liian suuren määrän jäähdytysnestettä ja liian pienen määrän vettä.
  • Moottorin ylikuumeneminen tai epätavalliset lämpömittarilukemat: Tämä voi viitata siihen, että jäähdytysneste ei enää pysty viilentämään moottoria riittävästi tai että seoksessa on liian vähän jäähdytysnestettä ja liian paljon vettä.
  • Epätavalliset äänet moottorista: Moottorin erikoinen, jauhava ääni voi olla merkki jäähdytysnesteen saastumisesta.
  • Muutokset jäähdytysnesteen ulkonäössä: Ruoste, täplät tai epäpuhtaudet jäähdytysnesteessä tai sen värin muutos, erityisesti öljyinen, maidonvalkoinen tai ruosteenruskea, on merkki, että nestettä tulisi vaihtaa.
  • Jäähdytysnesteen katoaminen paisuntasäiliöstä: Jäähdytysnesteen häviäminen voi viitata jäähdyttimen korkin vikaan, jolloin järjestelmä ei pysty säilyttämään tarvittavaa painetta ja jäähdytysneste katoaa palamisen seurauksena.
  • Jäähdytysnesteen puute tai liiallinen määrä: Jäähdytysnesteen puute tai ylikuormitus voi johtua useista syistä, kuten vuodoista, ylikuumenemisesta tai virheellisestä lisäyksestä.
  • Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin rikkoutuminen: Tämä voi aiheuttaa jäähdytysnesteen virheellistä annostelua ja johtaa suurempaan polttoaineenkulutukseen ja moottorin tehon heikentymiseen.
  • Muut laiteviat: Esimerkiksi vesipumpun, paisuntasäiliön, jäähdyttimen korkin ja jäähdyttimen viat voivat kaikki vaikuttaa jäähdytysnesteeseen ja aiheuttaa ongelmia.

Jos huomaat jonkin näistä ongelmista, on tärkeää puuttua niihin nopeasti, jotta vältytään laajemmilta vaurioilta ja tehon menetyksiltä. Muista, että ajoissa tehty korjaus voi säästää sinulta suuremmat korjauskulut tulevaisuudessa.

JÄÄHDYTYSNESTEEN LISÄYS JA VAIHTO

JÄÄHDYTYSNESTEEN LISÄYS JA VAIHTO
JÄÄHDYTYSNESTEEN LISÄYS JA VAIHTO

Auton jäähdytysnesteen säilyttäminen oikealla tasolla on välttämätöntä auton tehokkaan toiminnan kannalta. Jäähdytysnesteen väärä määrä tai laatu voi aiheuttaa auton moottorin ylikuumenemisen tai jopa vahingoittaa moottoria. Tässä artikkelissa opastamme sinut läpi jäähdytysnesteen lisäämisen ja vaihtamisen prosessin.

Jäähdytysnesteen lisäys

Jaahdytysnesteen lisays

Aloita paikantamalla jäähdytysnestesäiliö auton moottoritilasta. Jäähdytysnestesäiliön sivulla olevasta asteikosta voit tarkistaa nesteen kylmä- ja kuumatasot. Nesteen pitäisi olla kylmätasolla, mikä tarkoittaa, että se on täysin jäähtynyt.

Varovasti avaa jäähdytysnestesäiliön korkki ja anna mahdollisen paineen tasaantua ennen korkin täydellistä poistamista. Jäähdytysnestettä lisätessäsi on tärkeää käyttää oikeanlaista nestettä, joka on sekoitettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Lisää nestettä vähitellen, kunnes se saavuttaa vaaditun tason.

Lopuksi aseta korkki takaisin paikalleen ja kiristä se. Sulje konepelti.

Jäähdytysnesteen vaihto

Jäähdytysnesteen vaihto
Jäähdytysnesteen vaihto

Jäähdytysnesteen vaihtaminen on hieman monimutkaisempi prosessi. Varmista ensin, että auton moottori on täysin jäähtynyt. Nosta auton etuosaa tunkilla ja tukeuta auton pyörät.

Etsi alempi jäähdytysnesteletku ja irrota se sopivalla työkalulla. Aseta jäähdyttimeen alle astia, johon vanha jäähdytysneste voidaan valuttaa.

Huuhtele järjestelmä perusteellisesti, jotta kaikki vanha jäähdytysneste poistuu järjestelmästä. Tämä voi vaatia useita huuhtelukertoja. Poista myös säiliö ja varmista, että se on täysin tyhjä. Vaihda tyhjennysventtiili ja täytä järjestelmä uudella jäähdytysnesteellä ohjeiden mukaisesti.

Jäähdytysnesteen vaihtoväli riippuu ajoneuvon merkistä, mallista ja käytetystä jäähdytysnesteestä. Yleisesti ottaen perinteisille sinisille ja vihreille jäähdytysnesteille suositellaan vaihtoväliksi 1-2 vuotta. Nykyaikaisemmille nesteille vaihtoväli voi olla useita vuosia.

Yhteenveto

Kokonaisuudessaan jäähdytysneste on välttämätön komponentti auton toimintakyvyn ja moottorin suojaamisen kannalta. Seuraamalla valmistajan ohjeita ja huolehtimalla jäähdytysnesteen asianmukaisesta ylläpidosta voidaan varmistaa moottorin optimaalinen toiminta ja vähentää mahdollisten ongelmien riskiä.

Arvioi tämä post

2 kommenttia artikkeliin ”Jäähdytysneste: Värit, Vaihto ja Huomioitavat Seikat”

  1. Hei, mitä jäähdytinnestettä Kia Ceed 1.6 tulee lisätä? Jäähdytinneste minimissään. Onko suositeltavaa tehdä autoon jäähdytysnesteen vaihto, kun huomasin, ettei auton huoltokirjan mukaan sitä ikinä ole tehty? Kyseessä vm. 2014, kilometrit 192000.

    Vastaa
    • Hei! Kia Ceed -autoissa on yleensä suositeltavaa käyttää etyleeniglykolipohjaista jäähdytinnestettä, joka on yleensä väritöntä, keltaista, vihreää tai punaista. Tarkista autosi käyttöoppaasta tai huoltokirjasta, mikä jäähdytinneste on suositeltavaa juuri sinun mallillesi, sillä väärän tyyppinen neste voi vahingoittaa jäähdytysjärjestelmää.

      Jäähdytinnesteen vaihto on tärkeää, koska vanha neste menettää ajan myötä jäähdytys- ja korroosionsuojaominaisuutensa. Yleensä jäähdytinnesteen vaihtoväli on noin 2–5 vuotta tai tietty määrä kilometrejä, riippuen auton mallista ja käytetystä nesteestä. Koska autosi on vuosimallia 2014 ja sillä on ajettu 192 000 kilometriä, ja huoltokirjan mukaan jäähdytinnestettä ei ole vaihdettu, olisi suositeltavaa vaihtaa se mahdollisimman pian.

      Kun lisäät jäähdytinnestettä, varmista, että moottori on kylmä, jotta vältät palovammat. Lisäksi, jos huomaat, että jäähdytinnestettä kuluu nopeasti, on syytä tarkistaa, onko jäähdytysjärjestelmässä vuotoja.

      Jos et ole varma, mitä jäähdytinnestettä käyttää tai miten vaihto tulisi suorittaa, suosittelen ottamaan yhteyttä valtuutettuun Kia-huoltoon tai muuhun ammattitaitoiseen autokorjaamoon.

      Vastaa

Jätä kommentti

×

Kysy asiantuntijalta

*Seuraa tätä sivua joka tunti. Vastaamme sinulle koskien kommenttiasi tai kysymystäsi.