Auton akku on yksi niistä osista, jotka ovat jokapäiväisessä käytössä, mutta jota ei yleensä ajatella sen kummemmin. Akku on kuitenkin osa nykyaikaista autoa, jossa monet toiminnot ovat riippuvaisia toimivasta sähköjärjestelmästä. Tämän artikkelin tarkoituksena on selvittää, miten auton akut toimivat, miksi ne kuluvat ja miten niitä voi hoitaa.
Akun toiminta
Auton akun päätehtävä on auttaa moottoria käynnistymään antamalla virtaa sähköiselle käynnistimelle. Kun käännät avainta virtalukossa ja käynnistät moottorin, latausgeneraattori varmistaa, että akku pysyy latauksessa. Akku antaa virran myös auton moottorin ohjausyksikölle, sen sytytysjärjestelmälle sekä auton sisätilojen laitteille, jotka tarvitsevat sähköä toimiakseen, kuten radio ja GPS-ohjain.
Yksinkertaisesti sanottuna akun tarkoitus on varastoida sähköä. Se käyttää katodia ja anodia sekä happoliuosta muovisessa kotelossa sähkön varastoimiseen, jotta ajoneuvolla on tarpeeksi sähköä käynnistymiseen ja ajamiseen.
Akku saa latauksensa latausgeneraattorilta. Jos latausgeneraattori hajoaa tai vioittuu, voi ajoneuvolla ajaa niin kauan kuin akussa on tarpeeksi virtaa moottorin ohjausyksikön käynnissä pitämiseen. Kun akusta loppuu virta, sammuu auto. Se ei myöskään käynnisty uudelleen, koska sähköä ei ole käynnistimen toimintaan tarpeeksi.
Miksi akut kuluvat?
Akkujen kuluminen on fysiikan lakien mukaista eikä se johdu suunnitteluvirheestä. Heti, kun akusta purkautuu virtaa, alkavat sen sisällä olevat metallilevyt hapettua. Lopulta, kun olet käyttänyt akkua auton käynnistämiseen muutaman vuoden, hapettuminen pääsee sellaiseen pisteeseen, jossa akku ei enää lataudu riippumatta siitä kuinka paljon virtaa latausgeneraattori sille syöttää.
Erityisesti kylmä sää kuluttaa akkua. Akku ei yksinkertaisesti toimi yhtä hyvin kylmänä kuin lämpimänä. Auton esilämmitys kylmällä säällä ja talven aikana helpottaa akun, käynnistimen ja moottorin toimintaa, mikä vähentää kulumista ja parantaa auton suorituskykyä.
Oikean akun valitseminen
Uuden akun valitseminen voi tuntua haastavalta, sillä markkinoilla on niin monia eri akkutyyppejä. Ennen uuden akun hankintaa on tärkeää tietää, millainen akku sopii omaan ajoneuvoon parhaiten.
Auton ohjekirja on hyvä paikka aloittaa sopivan akun etsiminen. Ohjekirjassa kerrotaan yleensä millainen akku sopii parhaiten juuri kyseiseen automalliin.
Jos ohjekirjaa ei ole saatavilla tai tarvitsee lisätietoa, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Akkuliikkeet ja autokorjaamot ovat paikkoja, joista voi löytää apua oikean akun valitsemiseen.
Erilaisia auton akkuja
Lyijyakut ovat yleisimpiä akkutyyppejä autoissa. Ne ovat myös edullisia, mutta kestävät vain noin kaksi vuotta.
AGM-akut (absorbent glass mat) ovat kevyempiä kuin lyijyakut, sillä niissä käytetään lasivillamattoa lyijylevyjen sijaan. AGM-akut kestävät yleensä pidempään kuin lyijyakut, mutta ovat myös kalliimpia.
EFB-akut (enhanced flooded battery) ovat start-stop-järjestelmän omaaviin autoihin suunniteltuja. Niissä käytetään varastointimateriaalina polyesteriverkkoa.
Litium-ioniakut ovat yleensä hybridi- ja sähköautoissa käytettäviä akkuja, sillä ne tarvitsevat suuren tehon.
Geeliakut sisältävät geelimäistä nestettä ja ovat erittäin paljon tehoja tarvitseviin järjestelmiin soveltuvia.
Auton akun käyttöiän pidentäminen
Paras tapa huoltaa akkua on käyttää sitä säännöllisesti. Talven kylmät säät rasittavat akkua, varsinkin jos auto on aina ulkona. Kun ajaa autolla talvella ja käyttää lämmitystä, kannattaa akun varaustasoa tarkistaa säännöllisesti ja ladata akkua tarvittaessa.
Lyhyet ajot eivät yleensä riitä lataamaan akkua täyteen asti, joten tarvittaessa auton akkuun voi asentaa ylläpitolaturin, joka auttaa pitämään akun varaustason kunnossa.
Ylläpitolaturi on helppo käyttää ja sen voi kytkeä tavalliseen pistorasiaan. Talvella akkua voi ladata noin kerran viikossa, jotta varaus riittää varmasti.